Іменник і прикметник у діловому мовленні.
Вправа №1
Утворіть складні прикметники.
Вище зазначити, короткий час, легко розчиняти, 127 кілометрів, ремонт вагонів, військовий і юридичний, середні віки, людина високої кваліфікації, відомий на весь світ, висока якість, видобувати золото, різати метал, суспільний і корисний, фізика і хімія, кислий і солодкий, очистити нафту, знавець музею, осінь і зима, зовнішня торгівля.
Вправа №2.
Записати слова разом або через дефіс.
Пів/року, пів/Львова, чисто/тіл, купівля/продаж, обер/лейтенант, біо/паливо, двадцяти/мільйонний, Франкфурт/на/Майні, прем’єр/міністр, полу/мисок.
Вправа №3.
Скласти по два речення з кожним словом, щоб воно мало значення чоловічого і жіночого роду.
Плакса, аспірант, мудрець, студент, листоноша, аташе, сирота, візаві.
Вправа №4.
Утворити збірні іменники.
Діти, город, сад, селянин, гроші, апарат, дівчина, парубок, брат.
Вправа №5.
Скласти речення зі словами, поставивши їх в кличному відмінку.
Земля, добродій, сестра, дівчина, пан, Остап Андрійович, мама.
Вправа №6.
Створити вищий ступінь порівняння прикметників.
Важливий, модний, чутливий, вузький, тяжкий, короткий, широкий, рідкий.
Вправа №7
Скласти речення з займенниками, назвати, до яких груп вони належать.
Себе, я, ніхто, він, ми, скільки, хтозна, абихто, будь-що, свій, його.
Дієслова у діловому мовленні
Вправа №1
Визначити форми дієслів, ввести в речення.
Прочитав, робитиму, сказаний, виконано, пишу, знято, замовить, буду працювати, змінивши, переконаний, працюючий, призначаю, викладаючи.
Вправа №2
Утворити дієслова різних способів.
Доповідати, писати, проводити, зачитати, промовити, виступити.
Вправа №3
Утворити безособові дієслова, ввести в речення.
Знімати, переробляти, розглядати, використати, придбати, списати.
Вправа №4
Виправити помилки.
Договорюватися, завідуючий, відчитуватися, носе, відзначити про успіхи, шкодувати гроші, кажучий промову, головуючий зборами, хвилюючі враження, нападаючий, вступаючий, давайте проголосуємо.
Службові частини у діловому мовленні.
Вправа №1
Виписати словосполучення у три колонки залежно від того, як пишеться частина, що в дужках: 1) разом; 2) окремо, 3) через дефіс.
(При) дніпровський край, (по) новому працює він, (у) глиб росте корінь, (у) глиб боліт; з хати (на) двір поніс, з вулиці (на) двір, (по) перше і (по) друге, (зо) зла кинув, (по) щирому руку потис, ідемо (по) новому шляху, опинився (в) середині, (зі) мною поряд, ми до всіх (по) щирому, (с) початку подумай.
Вправа №2
Перекласти українською мовою.
Студент пропустил занятия по болезни. 2. Недавно мы подсчитали
расходы по закупке. 3. К товару прилагалась инструкция по мспользованию. 4. По завершению срока пригодности продукты были утилизированы. 5. Он приобрел этот гарнитур по знакомству. 6. Секретарь отправил заказ по факсу.
7. Задание оказалось не под силу. 8. Автомобиль двигался по направлению к городу. 9. Она присутствовала в качестве ответчика по делу. 10. По многим причинам этот проект был запрещен.
Вправа №3
Подані слова ввести в речення так, щоб у першому випадку вони вживалися як прийменники, а в другому – як прислівники.
А. Збоку, внаслідок, близько, в міру, назустріч.
Б. Навколо, зсередини, попереду, незважаючи на, напам'ять.
Вправа №4
Підберіть до поданих речень синонімічні.
Діти ідуть дорогою. Човен пливе по річці. Поля простяглися до лісу. Відро повне по краї. Після завершення доповіді відбулася дискусія.
Вправа №5
Виправте помилки.
По обох боках, посібник по землекористуванню; зробити по зразку; виконати по дорученню; дивлячись по погоді; ходити в школу; міроприємства по влаштуванню відпочинку; в його адрес звучали погрози; вода перетворюється в пар; поїхати в село, розірвати в шматки; звіт в сім частин.